GUIA DIDÀCTICA: Creació d'un mapa conceptual

1. Informació general i identificació del material

  • Títol del material. Què hem après?
  • Autors del material. Raquel Menasalvas, Catalina Rosselló, Neus Burguera.
  • Any de producció: 2014
  • Idioma del material. Català
  • Objectius.

o   Resumir els continguts explicats

o   Fomentar el treball en grup

o   Compartir coneixements enter iguals

  • Destinataris. És una activitat que és pot adaptar a qualsevol curs de primària, però nosaltres ho hem enfocat al primer cicle.
  • Context educatiu. CEIP  Na Caragol, un centre d’educació pública situat a Artà i que té present la creativitat i la innovació per a l’elaboració de recursos didàctics.
  • Àmbit d'intervenció. Primer cicle de primària, a l’aula ordinària.
  • Especificacions tècniques. Per crear el mapa mental utilitzarem una eina on-line anomenada Mindomo, l’hem elegit perquè pensem que és un programa fàcil d’usar per a principiants coms serien el nostres alumnes. Permet realitzar mapes conceptuals en diverses formes, a més, es possible afegir fotografies, vídeos, sons, etc, cosa que ho fa més interessant de cara als infants.
  • Aspectes generals sobre la instal·lació i utilització del programa. És una eina on-line, d’aquesta manera és possible emprar-la sense necessitat de tenir-la instal·lada a l’ordinador. A més els mapes que realitzes poden ser guardats a la xarxa, així s’hi pot accedir des de qualsevol ordinador.

A l’hora d’emprar-lo no té molta dificultat perquè està molt explicat, cosa que guia el teu treball. Per això creiem que els nostres alumnes serien capaços d’usar-lo sense dificultat, ja que és una tasca grupal i això permet que si un alumne no sap emprar-lo l’altre podrà ajudar.

2. Descripció del material

  • Concepció. Es tracta d’un mapa conceptual. La nostra intenció és que els alumnes aprenguin a treballar de manera conjunta amb les TIC i que vegin la importància i utilitat d’aquestes. A més, amb la realització d’un mapa conceptual és necessari sintetitzar, cosa que molts nins troben complicat, d’aquesta manera amb l’ajuda dels companys es pretén que aconsegueixin aquest objectiu.
  • Funcionalitat. Que els alumnes descobreixin noves maneres de fer mapes mentals amb l’ajuda de les TIC.
  • Aportacions didàctiques.

o   Realitzar un mapa conceptual a partir dels coneixements apresos a les sessions anteriors. És un treball que es duria a terme de forma grupal per, com ja hem dit, aprendre a treball en equip amb les TIC.

o   Posteriorment els alumnes en grups hauran de presentar el mapa conceptual que han fet.

o   El mestre donarà els mapes mentals a tots els alumnes perquè aquests puguin estudiar el temari de l’examen a partir d’aquí.

3. Orientacions didàctiques

  • Destinataris. Aquest material anirà dirigit a alumnes de segon curs de primària.
  • Competències, objectius i continguts.

o   Competències.

§  Competència digital.

§  Competència d’aprendre a aprendre.

§  Competència social i ciutadana ( hi ha d’haver interacció entre els alumnes).

o   Objectius.

§  Resumir els continguts explicats.

§  Fomentar el treball en grup.

§  Compartir coneixements enter iguals.

o   Continguts. Els mamífers.

  • Orientacions educatives.

o   Abans. Estem impartint el tema dels mamífers, per tant el mestre s’encarregarà d’introduir conceptes generals sobre aquests perquè els nins comencin a tenir una visió global i entenedora d’ells.

o   Durant. A una de les darreres sessions, al finalitzar el tema, aniran a l’aula d’informàtica a realitzar l’activitat. A la sessió següent es presentaran aquests al grup-classe (exemple pepr msotrar als alumnes: www.mindomo.com/es/mindmap/els-mamfers-09e4199d288b4b00bf25346df2fcc1d1)

o   Després. Una vegada el mestre consideri que els alumnes han assolit els coneixements, realitzaran una prova escrita de forma individual i autònoma..

  • Agrupament. El mapa mental es realitzarà en petits grups.
  • Organització de l’espai i del temps. Realitzarem l’activitat a l’aula d’ informàtica.
  • Rol del docent. El docent actuarà com a guia i serà l’encarregat d’ajudar als alumnes si presenten dificultats a l’hora d’elaborar l’activitat.

4. Referències i recursos didàctics

URL de la pàgina on s’hauran de registrar per fer el mapa mental: https://www.mindomo.com/es/signup.htm

Contacte

Carpeta d'aprenentatge

© 2014 Rervats tots els drets.

Crea una web gratisWebnode