GUIA DIDÀCTICA: Realització d'una infografia

1. Informació general i identificació del material

  • Títol del material. Què vols saber?
  • Autors del material. Raquel Menasalvas, Catalina Rosselló, Neus Burguera.
  • Any de producció. 2014
  • Idioma del material. Català
  • Objectius.

o   Fomentar la creativitat.

o   Compartir coneixements previs.

o   Esbrinar les inquietuds dels infants.

  • Destinataris. És una activitat que és pot adaptar a qualsevol curs de primària, però nosaltres ho hem enfocat al primer cicle.
  • Context educatiu. CEIP  Na Caragol, un centre d’educació pública situat a Artà i que té present la creativitat i la innovació per a l’elaboració de recursos didàctics.
  • Àmbit d'intervenció. Primer cicle de primària, a l’aula ordinària.
  • Especificacions tècniques. Per crear la infografia utilitzarem una eina online Easel.ly, la qual permet descarregar la tasca feta un cop acabada.
  • Aspectes generals sobre la instal·lació i utilització del programa. Com que és una eina online no necessita instal·lar-se per a la seva utilització. És una eina molt fàcil de manipular, la qual permet crear la teva pròpia infografia amb les plantilles que et proporciona o tu crear la teva plantilla personalitzada. Per poder usar-se cal registrar-se amb un nom d’usuari i una contrasenya.

2. Descripció del material

  • Concepció. És una infografia realitzada per captar els coneixements previs dels alumnes a l’inici del tema dels mamífers. Cada pregunta està dins un cercle de diferent color, i cada globus de color està enllaçat amb una fletxa.
  • Funcionalitat. La funció d’aquesta activitat és fer que l’alumnat senti que el docent té en compte els seus coneixements previs a l’hora d’establir quins continguts cal treballar.
  • Aportacions didàctiques.

o   Cada infant pensarà què vol aprendre sobre els mamífers, i realitzarà una infografia on recollirà en forma de pregunta aquestes inquietuds.

o   Un cop realitzada la infografia, s’entregarà al mestre per a que aquest pugui llegir què volen aprendre els seus alumnes sobre els mamífers.

  • Estructura i organització del material. Com que es treballarà amb una eina online, necessitaran anar a la sala d’ordinadors per poder dur a terme la tasca.

3. Orientacions didàctiques

  • Destinataris. L’activitat va dirigida a una classe de segon de primària.
  • Competències, objectius i continguts.

o   Competències.

§  Competència digital. Es treballa amb una eina online.

§  Competència d’autonomia i iniciativa personal. Els infants hauran de pensar què volen saber sobre els mamífers i realitzar la seva pròpia infografia.

§  Competència social i ciutadana. Els infants podran exposar la seva infografia a la resta de companys i comentar perquè volen aprendre el que han exposat.

o   Objectius.

§  Fomentar la creativitat.

§  Compartir coneixements previs.

§  Esbrinar les inquietuds dels infants.

o   Continguts. Aquesta activitat es realitza per poder saber quins continguts volen treballar els infants en relació al tema dels mamífers.

  • Orientacions educatives.

o   Abans. Amb aquesta activitat es pretén esbrinar els interessos que tenen els infants sobre el tema dels mamífers. Així, el docent podrà comparar què volen aprendre els seus alumnes amb els continguts que ell s’ha proposat transmetre’ls.

o   Durant. El docent explicarà als infants que el pròxim tema a estudiar seran els mamífers i se'ls demanrà què volen aprendre ells. Llavors es passarà a presentar l’eina amb la qual es realitzarà la infografia (exemple per mostrar als alumnes: https://www.easel.ly/create/?id=https://s3.amazonaws.com/easel.ly/all_easels/576764/ElsMamfers&key=pri# ).

o   Després. Un cop acabades les infografies, el docent demanarà qui vol exposar-la. Amb la intervenció dels voluntaris per exposar la seva infografia, la resta de companys podrà comentar si ells tenen els mateixos interessos i fer noves aportacions de continguts per treballar en relació als seus interessos.

  • Agrupament. Els infants treballaran individualment, ja que cada un té interessos diferents. Llavors es demanarà de manera voluntària, en gran grup, qui vol sortir a exposar què vol aprendre sobre els mamífers.
  • Organització de l’espai i del temps. Aquesta activitat es durà a terme a l’aula d’ordinadors, ja que es treballa amb una online i es necessita un dispositiu amb connexió a Internet per a cada un.
  • Rol del docent. El docent serà un guia en l’activitat, estarà atent als dubtes que puguin sorgir als alumnes en relació a la dinàmica que es seguirà per dur a terme la sessió.

4. Referències i recursos

https://www.easel.ly/auth/register

Contacte

Carpeta d'aprenentatge

© 2014 Rervats tots els drets.

Crea una web gratisWebnode